دمنوش های مناسب برای درمان مشکلات کبد

فهرست مطالب

بسیاری از مردم در سراسر جهان با شرایطی زندگی می کنند که بر کبد تأثیر می گذارد، از جمله سیروز، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، بیماری کبد الکلی، سرطان کبد، نارسایی کبد و هپاتیت. هر سال، بیماری های کبدی عامل نزدیک به 2 میلیون مرگ در سراسر جهان است. در این مقاله از هلیباکس به بررسی دمنوش های مناسب برای درمان مشکلات کبد می پردازیم.

عوامل خطر برای بیماری کبدی عبارتند از مصرف زیاد الکل، سطح قند خون بالا، چاقی، فشار خون بالا، ویروس ها، سطوح بالای تری گلیسیرید و کلسترول و موارد دیگر. بیماری کبد به روش های مختلفی از جمله دارو درمانی، تغذیه درمانی، ایمونوتراپی، تغییر سبک زندگی، برداشتن جراحی و حتی پیوند کبد در مرحله نهایی بیماری درمان می شود.

علاوه بر درمان های استاندارد، بسیاری از مردم به امید بهبود و محافظت از سلامت کبد خود به درمان های جایگزین از جمله مکمل های گیاهی روی می آورند. در واقع، حدود 65 درصد از افراد مبتلا به بیماری های کبدی در ایالات متحده و اروپا از مکمل های گیاهی استفاده می کنند.

در ادامه 10 مورد از بهترین گیاهی که سلامت کبد را بهبود می بخشند، معرفی شده است.

    1. خار مریم

سیلیمارین، که اغلب خار مریم نامیده می شود، از گروهی از ترکیبات استخراج شده از دانه های خار مریم (Silybum marianum) شامل سیلیبین، سیلی کریستین و سیلیدیانین تشکیل شده است. خار مریم بیش از 2000 سال است که برای درمان بیماری های مجرای صفراوی و کبد استفاده می شود و تحقیقات نشان می دهد که ممکن است خواص محافظتی از کبد داشته باشد.

سیلیمارین دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و به ترویج بازسازی سلول های کبدی، کاهش التهاب و سودمندی افراد مبتلا به بیماری کبد کمک می کند.  به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل سیلیمارین به محافظت در برابر پیشرفت بیماری کبد، افزایش طول عمر در افراد مبتلا به سیروز الکلی و افزایش کیفیت کلی زندگی در افراد مبتلا به بیماری کبد کمک می کند.

صرف نظر از این، سیلیمارین بی خطر در نظر گرفته می شود و با عوارض جانبی نامطلوب همراه نیست، حتی زمانی که در دوزهای بالا استفاده می شود.

    2. جینسینگ

جینسینگ یک مکمل گیاهی محبوب است که به دلیل خواص ضد التهابی قوی خود شناخته شده است. تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که جینسینگ دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و ممکن است به محافظت در برابر آسیب کبدی ناشی از ویروس ها، سموم و الکل کمک کند. به علاوه، ممکن است بازسازی سلول های کبد را پس از جراحی تقویت کند.

علاوه بر این، برخی از مطالعات انسانی نشان داده اند که درمان جینسینگ ممکن است عملکرد کبد را بهبود بخشد و خستگی و التهاب را در افراد مبتلا به بیماری کبد و اختلال عملکرد کبد کاهش دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 روی 51 مرد با سطوح بالای آلانین ترانس آمیناز، نشانگر آسیب کبدی، نشان داد که افرادی که روزانه 3 گرم عصاره جینسنگ به مدت 12 هفته مصرف می کردند، در مقایسه با دارونما، بهبود قابل توجهی داشتند.

هنگامی که به تنهایی استفاده می شود، تصور می شود جینسینگ برای سلامت کبد نسبتاً بی خطر است. با این حال، جینسینگ پتانسیل واکنش با داروها را دارد که می تواند منجر به آسیب کبدی و سایر عوارض جانبی بالقوه خطرناک شود.

    3. چای سبز

در ادامه مقاله دمنوش های مناسب برای درمان مشکلات کبد به مبحث چای سبز می پردازیم. چای سبز و ترکیب اصلی پلی فنول آن اغلب در بررسی های متون با تمرکز بر داروهای گیاهی برای بیماری های کبدی گنجانده شده است. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل عصاره چای سبز به درمان مبتلایان به بیماری کبد کمک می کند.

مطالعه ای بر روی 80 نفر مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی نشان داد که مصرف مکمل با 500 میلی گرم عصاره چای سبز به مدت 90 روز به طور قابل توجهی نشانگرهای آسیب کبدی را کاهش می دهد.

مطالعه 12 هفته ای دیگر روی 80 نفر مبتلا به NAFLD مشاهده کرد که افرادی که روزانه 500 میلی گرم عصاره چای سبز مصرف می کردند، در مقایسه با دارونما، بهبود قابل توجهی در AST، ALT و نشانگرهای التهابی داشتند. این درمان همچنین تغییرات چربی در کبد را کاهش داد. همچنین نشان داده شده است که مصرف چای سبز در برابر شرایط مختلف کبد از جمله سرطان کبد، هپاتیت، سیروز، کبد چرب و بیماری مزمن کبد تاثیر فراوانی دارد.

در حالی که نوشیدن چای سبز برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود، در موارد نادر، مکمل های عصاره چای سبز با آسیب حاد کبد مرتبط است.

    4. شیرین بیان

اگر چه زمانی که به شیرین بیان فکر می کنید، معمولاً آب نبات جویدنی به ذهن خطور می کند، اما درواقع گیاهی با خواص دارویی قوی است. در مطالعات علمی نشان داده شده است که ریشه شیرین بیان دارای اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و محافظتی از کبد است.

جزء فعال اصلی در ریشه شیرین بیان ترکیب ساپونین گلیسیریزین است که معمولاً در طب سنتی چینی و ژاپنی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری کبد استفاده می شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که درمان با عصاره شیرین بیان برای افرادی که بیماری‌های خاص کبدی دارند مفید است.

مطالعه ای بر روی 66 فرد مبتلا به بیماری کبد چرب نشان داد که مصرف مکمل 2 گرم عصاره ریشه شیرین بیان در روز به مدت 2 ماه به طور قابل توجهی ALT و AST را در مقایسه با درمان با دارونما کاهش می دهد.

علاوه بر این، برخی از افراد به شیرین بیان حساسیت بیشتری دارند و استفاده مزمن از محصولات شیرین بیان می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی از جمله فشار خون بالا و سطوح پایین پتاسیم خون شود.

    5. زردچوبه

زردچوبه و جزء فعال اصلی آن کورکومین با انواع فواید سلامتی چشمگیر مرتبط است. به خوبی مستند شده است که زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی است، که این گیاه را به گزینه ای محبوب برای مبتلایان به بیماری کبد تبدیل می کند.

یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به NAFLD نشان داد که درمان روزانه با 500 میلی گرم یک محصول کورکومین به مدت 8 هفته به طور قابل توجهی محتوای چربی کبد و سطوح AST و ALT را در مقایسه با گروه دارونما کاهش می دهد.

مصرف مکمل با زردچوبه و کورکومین به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، مواردی از آسیب حاد کبدی گزارش شده است.

در این مقاله از هلیباکس به بررسی دمنوش های مناسب برای درمان مشکلات کبد پرداختیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Similar educational articles

مقالات آموزشی مشابه