فواید بلوبری برای سلامتی

فهرست مطالب

بلوبری اغلب یک “ابر غذا” نامیده می شود. این توت کوچک اما قدرتمند سرشار از مواد مغذی است. آنها ممکن است به کاهش فشار خون، پیشگیری از بیماری قلبی، بهبود حافظه، کمک به بازیابی ورزش و موارد دیگر کمک کنند.  در ادامه 8 مورد از فواید بلوبری برای سلامتی آورده شده است.

    1. کالری کمی دارد اما مواد مغذی بالایی دارد

بوته بلوبری یک درختچه گلدار است که توت هایی با رنگ مایل به آبی و بنفش تولید می کند. بلوبری ها کوچک هستند – حدود 0.2 تا 0.6 اینچ (5 تا 16 میلی متر) قطر دارند – و دارای یک تاج گشاد در انتها هستند. رنگ آنها در ابتدا سبز است، سپس با رسیدن به بنفش و آبی تبدیل می شود.

دو نوع رایج عبارتند از:

بلوبری Highbush: رایج ترین گونه کشت شده در ایالات متحده است.
زغال اخته کم بوته یا “وحشی”: به طور معمول کوچکتر و از نظر برخی آنتی اکسیدان ها غنی تر است.

زغال اخته یکی از مغذی ترین انواع توت ها است. یک پیمانه (148 گرم) زغال اخته حاوی:

  • فیبر: 3.6 گر
  • ویتامین C: 16 درصد از ارزش روزانه (DV)
  • ویتامین K: 24 درصد از DV
  • منگنز: 22 درصد از DV
  • مقادیر کمی از مواد مغذی مختلف دیگر
  • آنها همچنین حدود 85 درصد آب هستند و یک فنجان کامل فقط 84 کالری با 21.5 گرم کربوهیدرات دارد.

کالری در مقابل کالری، این باعث می شود آنها منبعی عالی از چندین ماده مغذی مهم باشند.

    2. یکی از بهترین مواد غذایی آنتی اکسیدانی است

آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، که مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول های شما آسیب برسانند و به پیری و بیماری هایی مانند سرطان کمک کنند.

اعتقاد بر این است که بلوبری دارای یکی از بالاترین سطوح آنتی اکسیدانی در بین تمام میوه ها و سبزیجات رایج است. ترکیبات آنتی اکسیدانی اصلی موجود در بلوبری متعلق به خانواده ای از آنتی اکسیدان های پلی فنول به نام فلاونوئیدها است. به طور خاص یک گروه از فلاونوئیدها – آنتوسیانین ها – مسئول بسیاری از اثرات مفید سلامتی این توت ها هستند.

بلوبری به طور مستقیم سطح آنتی اکسیدان را در بدن شما افزایش می دهد

    3. آسیب DNA را کاهش می دهد

آسیب اکسیداتیو DNA بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی روزمره است. گفته می شود که هر روز در هر سلول بدن شما رخ می دهد. آسیب DNA بخشی از دلیل پیری ماست. همچنین نقش مهمی در ایجاد بیماری هایی مانند سرطان دارد. از آنجایی که زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان است، می تواند برخی از رادیکال های آزاد را که به DNA شما آسیب می زند خنثی کند.

    4. از کلسترول خون شما در برابر آسیب محافظت می کند

آسیب اکسیداتیو به سلول ها و DNA شما محدود نمی شود. همچنین زمانی که کلسترول LDL “بد” شما اکسید شود مشکل ساز است. در واقع، اکسیداسیون کلسترول LDL “بد” یک گام مهم در روند بیماری قلبی است. آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری به شدت با کاهش سطوح LDL اکسید شده مرتبط هستند. این باعث می شود بلوبری برای قلب شما بسیار مفید باشد (منبع معتبر 18).

    5. فشار خون را کاهش می دهد

به نظر می رسد بلوبری فواید قابل توجهی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد که یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است. در یک مطالعه 8 هفته ای، افراد چاق که در معرض خطر بالای بیماری قلبی قرار داشتند، پس از مصرف 2 اونس (50 گرم) بلوبری خشک شده در روز، 4 تا 6 درصد کاهش فشار خون را مشاهده کردند.

    6. به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند

در حالی که خوردن بلوبری فشار خون و کلسترول LDL اکسید شده را کاهش می دهد، مهم است که به خاطر داشته باشید که اینها عوامل خطر هستند – نه بیماری های واقعی.

یک مطالعه بر روی 93600 پرستار نشان داد که افرادی که بیشترین مصرف آنتوسیانین – آنتی اکسیدان های اصلی در بلوبری را داشتند – در مقایسه با کسانی که کمترین میزان مصرف را داشتند، 32 درصد کمتر در معرض خطر حملات قلبی بودند.

    7. می تواند به حفظ عملکرد مغز و بهبود حافظه کمک کند

استرس اکسیداتیو می تواند روند پیری مغز شما را تسریع کند و بر عملکرد مغز تأثیر منفی بگذارد. بر اساس مطالعات حیوانی، آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری ممکن است بر مناطقی از مغز که برای هوش ضروری هستند تأثیر بگذارد. به نظر می رسد که آنها به نفع سلول های عصبی پیر می شوند و منجر به بهبود سیگنال دهی سلولی می شوند. مطالعات انسانی نیز نتایج امیدوارکننده ای به همراه داشته است.

در یکی از این مطالعات، 9 فرد مسن با اختلال شناختی خفیف هر روز آب بلوبری مصرف می کردند. پس از 12 هفته، آنها بهبودهایی را در چندین نشانگر عملکرد مغز تجربه کردند.

    8. اثرات ضد دیابت دارد

بلوبری در مقایسه با سایر میوه ها مقادیر متوسطی از قند را تامین می کند. یک فنجان (148 گرم) حاوی 15 گرم شکر است که معادل یک سیب کوچک یا پرتقال متوسط ​​است. با این حال، به نظر می رسد که ترکیبات زیست فعال موجود در بلوبری در مدیریت قند خون از تأثیر منفی قند بیشتر است. تحقیقات نشان می دهد که آنتوسیانین های موجود در زغال اخته اثرات مفیدی بر حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز دارند. این اثرات ضد دیابت با انواع توت‌های تازه و خشک شده در انجماد مشاهده شده است.

در یک مطالعه بر روی 32 فرد چاق با مقاومت به انسولین، روزانه دو عدد اسموتی بلوبری باعث بهبودهای عمده در حساسیت به انسولین شد. بهبود حساسیت به انسولین ممکن است خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 را کاهش دهد که با طیفی از پیامدهای منفی سلامت مرتبط است.

در این مقاله از هلیباکس به بررسی فواید بلوبری برای سلامتی پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Similar educational articles

مقالات آموزشی مشابه