مریم گلی قرمز چیست

فهرست مطالب

مریم گلی یک گیاه رایج آشپزی است، اما ممکن است با نسخه قرمز روشنی که طب جایگزین معروف به دانشن از آن می آید، آشنا نباشید. مریم گلی قرمز یا دانشن یک داروی سنتی چینی است که از ریشه خشک شده گیاه مریم گلی قرمز تهیه می شود. سابقه طولانی استفاده در چین و سایر کشورهای آسیایی دارد.  این مقاله به پاسخ به پرسش مریم گلی قرمز چیست، فواید، مضرات آن و نحوه مصرف آن می پردازد.

این داروی گیاهی به لطف محتوای پلی فنول آن، فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد.

مریم گلی قرمز چیست؟

دانشن یا مریم گلی قرمز یک داروی گیاهی است که از ریشه های خشک شده گیاهان مریم گلی قرمز که گیاهان گلدار مربوط به آشپزی هستند تهیه می شود. مریم گلی قرمز برای قرن ها برای کمک به درمان طیف وسیعی از نگرانی های پزشکی، از کلسترول بالا گرفته تا دیابت نوع 2، مورد استفاده قرار گرفته است.

اعتقاد بر این است که بیشتر به دلیل عملکرد دو ترکیب منحصر به فرد موجود در داروهای گیاهی موثر است: تانشینون IIA و سالویانولات. هر دوی این ترکیبات دارای خواصی هستند که سلامت قلب را ارتقا می دهند، مانند اثرات آنتی اکسیدانی، اثرات ضد التهابی، اثرات ضد انعقاد (لخته شدن خون)، اثرات گشادکننده عروق (بازکننده رگ های خونی).

چندین مطالعه حیوانی اثرات قدرتمند مریم گلی قرمز را نشان داده اند که به بهبودی پس از حمله قلبی و پس از سکته مغزی کمک می کند. علاوه بر این، برخی شواهد نشان می دهد که دانشن ممکن است در ترکیب با داروهای قلبی مرسوم و درمان های مورد استفاده در کشورهای غربی مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است. اگر بیماری قلبی یا سایر شرایط پزشکی مرتبط با قلب دارید، باید قبل از مصرف مریم گلی قرمز با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

مدیریت دیابت

یک بررسی نشان می دهد که همان اقداماتی که دانشن را برای بیماری قلبی مفید می کند، آن را برای دیابت مفید می کند. این می تواند گردش خون و عروق را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد. این اقدامات برای مدیریت طولانی مدت قند خون و پیشگیری از برخی از نگرانی های ثانویه مرتبط با دیابت، مانند رتینوپاتی دیابتی (بیماری چشم) مفید هستند.

سلامت کبد

بر اساس مطالعات متعدد حیوانی، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی پلی فنول های مریم گلی قرمز نیز آن را برای سلامت کبد مفید می کند.

مطالعات روی موش ها نشان داده است که مریم گلی قرمز به محافظت از کبد در برابر آسیب های ناشی از الکل و همچنین از آسیب های ناشی از مصرف بیش از حد استامینوفن (تیلنول) کمک می کند. علاوه بر این، مریم گلی قرمز، محافظتی در برابر سیروز، یک نوع مرحله آخر بیماری مزمن کبدی که با مرگ بافت کبد مشخص می شود، ارائه می دهد.

عوارض جانبی

برخی از عوارض جانبی بالقوه استفاده از مریم گلی قرمز شامل ناراحتی گوارشی و کاهش اشتها است. حتی برخی گزارش‌ها خبر از از دست دادن کنترل عضلانی پس از مصرف مریم گلی قرمز می دهند.

علاوه بر این، این گیاه ممکن است با داروهای معمولی نیز تداخل داشته باشد. مریم گلی قرمز حاوی دسته ای از ترکیبات به نام تانشینون است که ممکن است باعث قوی تر شدن اثرات وارفارین و سایر داروهای رقیق کننده خون شود. مریم گلی قرمز همچنین ممکن است با داروهای قلبی دیگوکسین تداخل داشته باشد.

علاوه بر این، تحقیقات علمی زیادی در مورد ریشه مریم گلی قرمز وجود ندارد، بنابراین ممکن است عوارض جانبی یا تداخل دارویی وجود داشته باشد که هنوز مستند نشده است.

به دلیل احتیاط فراوان، گروه های خاصی باید از مصرف مریم گلی قرمز اجتناب کنند، از جمله افرادی که عبارتند از:

  • زیر 18 سال
  • باردار یا شیرده
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون یا دیگوکسین

حتی اگر در یکی از این گروه ها قرار نمی گیرید، توصیه می شود قبل از مصرف مریم گلی قرمز با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

دانشن را می توانید به شکل های زیر پیدا کنید:

  • کپسول ها
  • تنتور (عصاره مایع)
  • چای
  • پودر

مریم گلی قرمز که از ریشه گیاه مریم گلی قرمز تهیه می شود با برگ مریم گلی که در آشپزی استفاده می شود بسیار متفاوت است. هیچ مورد توافق گسترده ای در مورد دوز ایمن دانشن وجود ندارد، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا قبل از افزودن آن به روتین خود، میزان مصرف آن را ببینید. آنها می توانند به شما در تعیین دوز ایمن و موثر بر اساس نیازتان کمک کنند.

علاوه بر این، انتخاب یک برند با کیفیت بسیار مهم است. در صورت امکان، مکمل‌هایی را خریداری کنید که توسط سازمان‌هایی مانند داروسازی ایالات متحده (USP) یا NSF International مورد آزمایش شخص ثالث برای خلوص قرار گرفته‌اند.

در این مقاله از هلیباکس به پاسخ به پرسش مریم گلی قرمز چیست پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید دمنوش در تهران با مشاورین ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Similar educational articles

مقالات آموزشی مشابه